پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ های بینی شایع، غیر سرطانی، و به شکل دانه های اشک می باشند که می توانند در داخل بینی یا سینوس ها رشد کنند. آنها را معمولا می توان در ناحیه و فضایی که سینوس ها به حفره بینی باز میشوند یافت. یک پولیپ بزرگ شبیه به دانه انگور میباشد.

در اغلب اوقات آنها را با آلرژی یا آسم مرتبط می دانند، وجود آنها معمولا هیچ گونه نشانه یا علائمی را در شخص نشان نمی دهند مخصوصا اگر آنها در اندازه های کوچک باشند که در اینصورت حتی نیازی به درمان نیز ندارند. اما زمانیکه اندازه پولیپ ها بزرگ باشد، می توانند ترشحات طبیعی سینوس ها را مسدود نمایند. زمانیکه مقدار زیادی از مخاط در سینوس تجمع یابد سبب عفونی شدن سینوس می شود.

برخلاف پولیپ هایی که در روده و مثانه به وجود می آیند، پولیپ های بینی به ندرت سرطانی می شوند. متخصصان بر این عقیده هستند که التهاب طولانی مدت یا عامل وراثت باعث سرطانی شدن آنها میشود. در صورتیکه پولیپ ها را لمس کنید آنها دردناک نیستند. و بیشتر آنها با جراحی و درمان دارویی یا جراحی قابل درمان هستند بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که بعد از یک درمان موفقیت آمیز امکان بازگشت پولیپ های بینی وجود دارد.

نشانه ها

برخی از نشانه های داشتن پولیپ در اشخاص شامل موارد زیر میباشد:

• بینی گرفته یا کیپپ
  • عطسه کردن
  • آب ریزش یا خلط درون حلق
  • آبریزش بینی
  • درد صورت
  • اختلال در بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • خارش در اطراف چشم ها
  • عفونت

برخی از اشخاص که پولیپ بینی دارند دارای آبریزش بینی، عطسه ، و آبریزش درون حلق هستد. حدود ۷۵ درصد این افراد اختلاهایی در حس بویایی شان دارند. بیشتر آنها همچنین مشکل خس خس کردن، سینوس های عفونی، و حساسیت به دود، گرد و غبار و مواد شیمیایی را دارند.

بیشتر افرادی که دارای پولیپ بینی هستند آلرژی های شدیدی به آسپرین و رنگ زرد دارند البته این موضوع بسیار معمول نیست. اگر شما یکی از این دو مورد را دارید، از پزشک خود بخواهید که بینی شما را برای وجود پولیپ معاینه و بررسی نماید. پولیپ های بینی به احتمال بسیار سبب ایجاد سینوزیت های طولانی مدت می شوند. پولیپ های بزرگ می توانند فرم و شکل بینی را تغییر دهند.

چه کسانی مبتلا به پولیپ بینی می شوند؟

همه افراد می توانند به پولیپ بینی مبتلا شوند، اما بیشتر در بزرگسالان بالای ۴۰ سال شایع میباشد و به احتمال ابتلای آقایان دو برابر بیشتر از خام ها است. کودکان زیر ۱۰ سال به ندرت مبتلا به پولیپ بینی می شوند. اگر آنها علائمی از داشتن پولیپ را بروز دهند دکتر آنها را برای فیبروز کیستیک مورد معاینه قرار میدهد.

بیشتر پولیپ ها را به کسانیکه دارای آلرژی، آسم، آلرژی به آسپرین، عفونت سینوسی، عفونت های طولانی مدت،و فیبروز کیستیک ارتباط می دانند و بیستر افرادی که دارای مشکلات ذکر شده هستند استعداد ابتلا به پولیپ بینی در آنها بسیار بیشتر از سایر افراد بزرگسال است. اما در بیشتر اوقات دلایل و علت بوجود آمدن پولیپ های بینی نامشخص است و حتی افرادی که سابقه آسم یا آلرژی نداشته اند به پولیپ بینی مبتلا شده اند.

برخی از متخصصان بر این عقیده هستند که نشانه های آلرژی که شامل آبریزش بینی، عطسه کردن، و خارش می تواند باعث به وجود آمدن پولیپ های بینی در افراد شود. اما این موضوع همیشه در بین متخصصین قابل بحث بوده است. دیگر محققان معتقد هستند که عفونت های سینوسی می تواند سبب ایجاد پولیپ های بینی شود.

درمان

اگر شما احتمال میدهید که دارای پولیپ بینی هستید، بهتر است از پزشک خود بخواهید بینی تان را معاینه و بررسی کند. پزشکان از آندوسکوپی بینی که وسیله بسیار کوچکی است و دارای لنزها یا دوربین هایی برای بزرگنمایی و مشاهده جزئیات بیشتر از بینی، جهت معاینه و بررسی دقیق تر بینی استفاده می نمائید. در برخی اوقات ممکن است پزشک نمونه ای کوچک از بافت بینی را جدا نموده و برای انجام آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه ارسال نمائید. پزشک درمان پولیپ بینی را ابتدا با اسپری بینی شروع می کند که در بیشتر موارد، پولیپ ها را کوچک نموده یا به صورت کامل از بین می برد. متاستفانه، پولیپ های بینی با یک آلرژی کوچک، یا ادامه عفونت باز می گردنند. بنابراین شما بهتر است به استفاده از اسپری ادامه دهید و دوباره نزد پزشک برای بررسی مجدد بروید و اگر پولیپ ها برطرف نشده بودند دوباره به مصرف اسپری ادامه دهید. این روش را ادامه دهید تا زمانی که پولیپ ها کاملا برطرف شوند.

بطور عمومی دروهایی مانند آنتی هیستامین و ضد انعقادها نمی توانند پولیپ های بینی را به تنهایی برطرف کنند. شما در صورتیکه دارای آلرژی یا سینوس عفونی هستید بهتر است اتدا آنها را با دارو کنترل کنید و برای اینکار ممکن است نیاز به استفاده از داروی ضد آلرژی برای توقف و بهبود آلرژی یا در صورت داشتن سینوس های عفونی استفاده از آنتی بیوتیک داشته باشید و سپس از توقف آنها از اسپری استروئیدی برای درمان پولیپ تان استفاده نمائید.

جراحی

گاهی اوقات، اندازه پولیپ های بقدری بزرگ است که اسپریهای بینی کورتیکواستروئید هیچ اثری بر روی آنها ندارند. در اینگونه موارد جراحی ممکن است گزینه ای مناسبی برای درمان باشد. پزشک بدون نیاز به برش بر روی بینی با استفاده از یک تلسکوپ و یا لنز کوچک وارد بینی شده و با استفاده از دستگاههای دیگر تمامی پولیپ ها را با برش و با تراش از بین میبرد. جراحی سرپایی است و بیمار در همان روز جراحی از بیمارستان مرخص می شود. جراحی در اکثر موارد مفید بوده است. در مواردی که بیماران دارای آسم یا حساسیت به آسپرین هستند جراحی اثر کمتری خواهد داشت. اگر شما دارای آسم و حساسیت به آسپرین هستید بهتر است که درمان دارویی را انتخاب نماید.

جراحی زیبایی بینی و جراحی پولیپ

در برخی موارد افرادی که تصمصیم به جراحی زیبایی بینی دارند در معاینه توسط پزشک متوجه می شوند که دارای پولیپ بینی هستند. امکان جراحی همزمان پولیپ بینی و جراحی زیبایی بصورت همزمان وجود دارد. جراح در حین جراحی ابتدا با استفاده از تکنیک های آندوسکوپیک پولیپ ها را تراشیده و از بینی خارج می کند بعد از اتمام و تصحیح این مرحله، پزشک شروع به انجام و استفاده از تکنیک های جراحی بینی خواهد نمود. البته باید اشاره کرد که این دو جراحی کاملا متفاوت می باشند و ارتباطی با هم ندارند و بیمارانی که دارای پولیپ بینی هستند می توانند جراحی آندوسکوپی برای رفع مشکل پولیپ را جداگانه انجام دهند. اما زمانیکه این بیماران نیاز به انجام جراحی زیبایی بینی دارند جراح پلاستیک هر دو جراحی را همزمان انجام میدهد.